Založ si blog

Reči sa hovoria, chlieb sa je

 

Hovorí sa, že klin sa klinom vybíja. Hovorí sa ale aj, že človek by nemal ísť zo vzťahu do vzťahu. S ktorým výrokom súhlasíte viac? Myslím, že to závisí od toho, na ktorej strane ste sa ocitli, do akej situácie ste sa dostali alebo čo prežíva niekto Váš blízky.

Ak Vaša najlepšia priateľka alebo Váš najlepší priateľ trpí po rozchode, bolí ho srdce a plače po večeroch do vankúša, čo mu asi poviete? Zabudni na neho, zabudni na ňu. Nájdeš si niekoho iného, kvôli komu nebudeš roniť krokodílie slzy. Otvor svoje srdce čo najskôr niekomu inému, klin sa klinom vybíja. Lásku treba nahradiť láskou inou.

Ak Vás opustí Vaša láska kvôli niekomu inému… Čo si asi poviete? Okrem toho, že sa budete snažiť zabudnúť, budete sa utešovať tým, že to im nemôže výjsť, že to nie je správne ísť zo vzťahu do vzťahu, že takýto vzťah nemôže prežiť a fungovať. Budete možno ako líška, ktorá keď nedosiahla na strapec hrozna, tak si radšej povedala, že aj tak bolo kyslé.

Ale ak budeme k sebe úprimní, tak musíme pripustiť, že je úplne jedno, čo si povieme my ľudia, len čas ukáže pravdu. A navyše, to čo sa zdá teraz správne nemusí byť správne o pár dní, týždňov či mesiacov.

Asi pred rokom môj brat ukončil svoj dlhoročný vzťah s priateľkou. Boli zasnúbení, no rozišli sa. Kým ten vzťah definitívne uzavrel, stretol niekoho. V podstate plynulo prešiel z jedného vzťahu do druhého. Vtedy som si myslela, že ten vzťah nemôže fungovať. Myslela som si, že problémy, ktoré mal v predchádzajúcom vzťahu, rozchodom nevyriešil a možno si ich len prenáša do nového vzťahu, ktorý začal paralelne. Prišlo mi zvláštne, že keď sa chcel rozísť, prečo tak neurobil skôr než si našiel druhý vzťah. (Na tomto mieste sa vynára filozofická otázka osudovosti a stojí za úvahu, čo môže človek ovplyvniť a čo len prijať či odmietnuť svojim rozhodnutím. Ale to som odbočila od témy.) Jednoducho, môj brat je teraz šťastný. Vyzerá to tak, že taký šťastný a zamilovaný ešte nebol. Konečne stretol ženu, pri ktorej sa dokázal postaviť na vlastné nohy a urobil rozhodnutia, ktoré predtým odmietal. Všetky tie ostatné veci, o ktorých my ostatní členovia rodiny nevieme, ponechávam im.

A teraz riešim svoju vlastnú dilemu. Stojím na prahu rozchodu. Môj rozchod však nie je taký jednoduchý. Keby sme neboli manželia, tak v tom mám jasno. Mám za sebou liečivú pauzu od vzťahu a môžem sa otvoriť vzťahom novým. Ale ja som ešte vydatá. Vydatá, no obrúčku nenosím. Vydatá, no v hlave som iba a len svoja. Vydatá, a chcem ísť svojou vlastnou cestou. No do toho som niekoho stretla. A teraz sa vynára otázka… Môžem mať niekedy vzťah, v ktorom sa ten druhý nebude báť, že sa mu so mnou nestane to, čo môjmu prvému mužovi? Nebude si myslieť, že svoj vzťah som ukončila, kvôli vzťahu inému? Nebude sa báť, že si znovu nájdem niekoho iného? Nebude ma považovať za klamárku a neúprimnú?

Lebo hovorí sa, že človek nemá ísť zo vzťahu do vzťahu. Lebo sa hovorí, že ak človek raz niečo urobil, urobí to znovu. Lebo sa hovorí…

Pretože ak by som sa stihla rozviesť skôr, než som stretla tohto človeka, reči by neboli. Ale takto budú… A čo s týmito rečami? Hodiť ich za hlavu, a možno sa o pár rokov vrátia a dajú nám chrobáka do hlavy.

Niekedy nie sme spokojní (pretože sme si vedomí toho, že nemusíme byť permanentne šťastní) vo vzťahu, nič v ňom neklape, brodíme sa v problémoch, ale sme silní. Sme zodpovední, pretože sa hovorí, že máme spolu žiť v dobrom aj v zlom. Lebo je správne niečo obetovať, asi aj seba samých. Pretože je všeobecne známe, že tým najviac trpia deti a treba ich stoj čo stoj ochrániť. Sme slabí alebo sme silní, túžime zmeniť svoj život, s ktorým nie sme spokojní – a nemáme na to dosť odvahy. Zo vzťahu sú ruiny, ale okoliu nie sú vystavené na obdiv. Ešte nie sme pripravení pripustiť si, že sme svoj vzťah zbabrali… Potom príde „záchrana“ zvonku, ktorá nám otvorí oči a my pochopíme, že na čo sme nemali silu, s týmto človekom zvládneme. Prosím, pochopte, že tento človek nie je príčinou, ale on je dôsledkom!

Hovorí sa, že klin sa klinom vybíja. Hovorí sa, že ak sa niekto rozviedol, tak sa rozvedie zase, potom sa jeho deti rozvedú tiež, pretože sú z rozvedenej rodiny… Hlúpe reči, ktoré sa hovoria a oklieštili nás do zlatých klietok, pre ktorých bezpečie treba obetovať aj svoju vlastnú dušu. Reči sa hovoria a chlieb sa je. Takže nech sa hovorí, čo chce, život treba žiť tu a teraz a verím, že každý z nás ho žije najlepšie ako vie. Nikto ho predsa nedostal s návodom, a preto sa neodsudzujme navzájom. Každý z nás ma ten svoj kríž, ktorý si nesie. Búrajme predsudky. Nech sa môže hovoriť toto:

 

Čas rozhodne, koho v živote stretneš.

Srdce rozhodne, koho budeš ľúbiť.

Správanie rozhodne, s kým život prežiješ…

Tak buď trpezlivý, načúvaj srdcu a buď sám sebou, aby si sa jedného dňa neprebudil a nezistil, že žiješ v klamstve a už nedokážeš žiť ďalej.

Reči sa hovoria a chlieb sa je. Nech naše skutky sú odrazom toho, akí sme a nie reči, ktoré hovoria o nás druhí.

 

Dážď

04.11.2013

Stojíš pri okne. Hľadíš von do čierno-čiernej noci. Kvapky dažďa stekajú po skle, padajú na posledné listy, ktoré ešte ostali na stromoch, letia k zemi. Roztápajú všetko a odplavujú to všetko so sebou končiac v kanáli, končiac v blízkej rieke, končiac v mori. Čiernom mori. No nie všetky, niektoré vsiakli do Zeme. Niektoré ostali na tráve, ktorá je drzo ešte [...]

Keď sme sami

04.11.2013

Ležíme vedľa seba v posteli. Pomaly svitá. Žalúzie sú napoly spustené dolu, napoly vytiahnuté. Na okne sa chystajú pučať orchideje. Cez ich tiene vidím blankytnú oblohu, ktorá sa sfarbila do oranžovo-žlta od vychádzajúceho slnka. Nesmelé lúče zaklopali na okno, pýtajú sa, či môžu vojsť do nášho intímna. Ležíme len tak v posteli. Privieram oči. Nie, ešte [...]

Jesenná dúha

24.10.2013

Tak som sa vychystala. Obliekla som si svoje čierne bežecké legíny, termotielko a bundu. Na hlavu som si dala šiltovku. Zamkla som byt a kľúče schovala do malého vrecka so zipsom. Dúfajúc, že sa znovu nerozprší som zbehla dolu schodmi, a potom von z vchodu. Kroky pravidelne dopadali na chodník, nohy sa pravidelne striedali. Nádych – výdych, nádych – výdych, [...]

Italy Politics

Skrachované vzťahy šéfov vlád. Expremiér Babiš nie je jediný. Talianska líderka odkopla muža, keď sa zaliečal inej žene

20.04.2024 10:49

Rozvodom sa skončilo manželstvo už viacerých niekdajších predsedov vlád Českej republiky. A ktoré rozchody známych politikov vlani zvlášť rezonovali?

trump. súd

Muž, ktorý sa zapálil pri súdnej sieni počas procesu s Trumpom, zomrel

20.04.2024 10:37

Muž, údajne zo štátu Florida, rozdával podľa svedkov v parku letáky obsahujúce konšpiračné teórie.

North Korea tensions balistické strely test

Severná Kórea uskutočnila test 'superveľkej' hlavice pre riadenú strelu

20.04.2024 09:47

KĽDR tiež vykonala skúšobný štart protilietadlovej rakety nového typu "Pyoljji-1-2" v Západnom mori.

Grasalkovičová záhrada

Bratislava opäť symbolicky otvára svoje brány, konajú sa mestské dni

20.04.2024 08:57

Pripravené sú prehliadky bežne neprístupných miest, výstavy, divadelné predstavenia, koncerty, workshopy či jazdy historickými vozidlami i Propelerom na druhú stranu Dunaja.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 23
Celková čítanosť: 144409x
Priemerná čítanosť článkov: 6279x

Autor blogu